technischewetenswaardigheden.

De ombouw van een stationaire BMW agregaatmotor naar een Isettablok



Het stationaire blok

Het aangeschafte blok komt van een agrgaat,
en is een 295 cc ééncylinder BMW motor.


Om de motor geschikt te maken voor inbouw in een Isetta
moeten de carburateur, handstartinrichting,machneetontsteking
en carterpan verwijderd worden.
Aan vliegwielzijde worden de koppeling en de versnellingsbak aangebouwd.
Op de plaats van de magneetontsteking wordt de Dynastart gemonteerd.
Uiteraard wordt er ook een originele carburateur aangebouwd.

Er is voor de vervanging van het oorspronkelijke blok gekozen, omdat het "bigend" ervan volledig versleten was.
In het carter werden klonten materiaal gevonden,
die van het lager afkomstig waren.



De gevonden klonten


Vliegwieltrekker BMW

Deze vliegwieltrekker is van een stuk afvalijzer gemaakt.

  • 2 bouten M10 x 60 x 1
  • hart afstand is 65 mm
  • 1 moer M16 achter plaat gelast
  • plaatdikte is 15 mm
  • 1 bout M16 x 110 x 2


Gereedschap voor Harley Davidson


Oliefiltertang

Deze oliefiltertang is geschikt om het oliefilter te verwijderen.


Pers voor het klinken van remvoeringen


Klinknagelpers


De pers in gebruik.